Preskočiť na hlavný obsah

Kniha na dovolenku - tipy, rady...

Každý knihomoľ sa asi najviac teší na to, že bude môcť len tak sedieť s kávou či čajom a čítať si. Preto obľubujeme voľné letné dni alebo iné prázdninové vykoľajenia z bežného života. A nech zdvihne ruku ten knihožrút, na ktorého to neplatí :) S voľnými dňami je často spojená aj dovolenka alebo nejaký ten výlet, preto je dobré vedieť, akú knižku si vziať so sebou.

Poznáte to.. môžu nastať dva varianty: 
1.Nevezmete si nič alebo len jednu knihu, a potom len sedíte na pláži alebo hoteli a nudíte sa, nehovoriac o tom, ako preklínate samých seba za to, že ste sa nezbalili až tak dobre.
2.Vezmete si až priveľa a stihnete prečítať len zopár strán a celú dovolenku nadávate, že vláčite ten ťažký kufor a namiesto troch hrubých ťažkých kníh ste si mohli vziať dvoje šiat naviac.
Preto je veľmi dôležité zamyslieť sa, čo si pribaliť a čo naopak nechať doma v poličke. Do úvahy je potrebné vziať hneď niekoľko faktorov, takže poďme na to :)

A)miesto v kufri:
Letíte lietadlom? Príručná batožina by nemala vážiť viac ako 8kg (záleží od spoločnosti) a veľká tak 23kg. Zdá sa vám to v pohode? Tak si skúste pobaliť všetko potrebné oblečenie, obuv, kozmetiku... A zrazu vám váha vyskočí tak, že budete radi, ak nebudete doplácať... Zamyslite sa, aká knižka vám vystačí do konca dovolenky a vezmite si radšej jednu hrubšiu ako päť tenších. Pokiaľ idete vlakom, nemusíte dávať kufor na váhu, úplne postačí poprechádzať sa s plným kufrom po ulici a možno si tie tri kilá navyše rozmyslíte, keď si predstavíte, že sa s tou váhou trmácate toľkú diaľku.  Najlepšie sa majú tí, ktorí idú autom a vzadu v kufri majú dostatok batožinového priestoru.

B)aktivity na dovolenke:
Čo všetko sa chystáte vo zvolenej destinácii robiť? Ak nič a plánujete len tak ležať, opaľovať sa alebo vymetať kaviarne, pravdepodobne nebudete radi, ak budú knihy vo vašom kufri absentovať. Pri aktívnej dovolenke je to naopak. Z vlastnej skúsenosti viem, že ak máte na pláne pamiatky a iné výlety, k čítaniu sa dostanete len večer tak na pol hodinu (viaceré dôvody ako únava, večerná prehliadka mesta, kino, divadlo, večera s partnerom...). Nie je múdre nabaliť si štvorzväzkový román, pretože sa dostanete tak do 10% prvého zväzku. Ja som to vyriešila veľmi šalamúnsky (viem, že je to sebachvála :D) a vzala som si knihu, ktorú som mala skoro dočítanú a dva časopisy a musím prezradiť, že k časopisom som sa ani nedostala.

C)nálada:
Prosím vás, neberte si na slnečné pobrežie či na chatu s kamarátmi knihu plnú depresie podčiarknutú samovraždou. Knihy sú totiž niečo, čo vplýva na našu psychiku a aj keď si to ani neuvedomujeme, môžeme potom odrážať ich atmosféru do bežného života. Na pláž si vezmite niečo z červenej knižnice, na kúpalisko zvoľte ľúbostný román a na stanovačku či chatu siahnite po nejakej vtipnej dobrodružnej knihe. Verte mi, že vaši spolucestujúci to ocenia a nechajte si triller o zavraždenej zjavujúcej sa dievčine radšej na dlhé zimné večery.

D)suveníry:
Teraz budem hovoriť veľmi pokrytecky, keďže ja som si vliekla asi osem kníh len z Prahy, ale je potrebné si uvedomiť, že pri balení z dovolenky domov fungujú tie isté fyzikálne princípy ako pri balení sa na dovolenku. Tá taška skutočne nebude väčšia a ruksak nerozšíri zips len preto, že ste nenásytný knihomoľ a namiesto magnetky si nabalíte polovicu kníhkupectva. Verte mi, nie je to sranda potom sa s tým teperiť na vlak.

E)jazyky vládnu svetom:
Predchádzajúcim odsekom však nechcem knihu ako suvenír úplne vylúčiť. Ak ste krajinu či mesto navštívili už viackrát, magnetka nebude až taká dobrá voľba, navyše ak sa vám ich na chladničke usalašilo už aspoň päť.  Ak ovládate nejaký cudzí jazyk (aspoň angličtinu), veľmi dobrou voľbou je navštíviť tamojšie kníhkupectvo a siahnuť po knihe v cudzom jazyku. Okrem toho, že si domov prinesiete knižku z inej krajiny a máte pamiatku na príjemne strávené chvíle, precvičíte sa v jazyku, ktorý možno používate príležitostne alebo len pri pozeraní seriálov. Malý tip: už doma sa na taký suvenír pripravte a nechajte si trochu voľného miesta v kufri. Dokonca si z domu žiadnu knihu brať nemusíte a nechajte sa prekvapiť, čo nájdete na svojich potulkách.




Dúfam, že moje rady vám budú aspoň trochu užitočné a vďaka nim sa dostanete k zaujímavým knihám a užijete si čítanie z inej perspektívy. Takže prajem všetkým ešte príjemný zvyšok dovolenkového obdobia a nech vaše knihy nezapadajú doma prachom.

Môj posledný článok: Summer reading challenge 2017
Moja posledná recenzia: Maliarova dcéra (Julie Klassenová)

Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Recenzia: Maliarova dcéra (Julie Klassenová)

Keď sa mladé dievča zamiluje, môže to mať neblahé následky. Niekedy musí bojovať o svoju lásku, inokedy zase odchádza so zlomeným srdcom. Vtedy jej ťažko vysvetlíte, že sa niečo nové naučila a čaká ju vyvolený, ktorý ešte ani nevie, že existuje. Ak sa ale celá situácia skomplikuje nechceným dieťaťom, je potrebné to čo najskôr vyriešiť. V dnešnej dobe dievčaťu bez problémov pomôžu rodičia a priatelia, ak je taká možnosť, či iná organizácia. Za čias Jane Austenovej by bola mladá dáma vylúčená zo spoločnosti a odkázaná len sama na seba. Klassenová nepochybne opäť predviedla svoj talent a ja ako jej veľký fanúšík to veľmi oceňujem. Príbeh ma zaujal už na začiatku. Vstupujeme in medias res a hneď sa ocitáme zoči voči problému, ktorý toto neohrozené žieňa musí vyriešiť - tehotenstvo bez manželstva. Do toho celého sa zamotá brat otca dieťaťa a celú situáciu vyrieši. Tu upozorňujem mojich sledovateľov na fakt, že celé riešenie mi pripadá nereálne. Akokoľvek zaujímavo je podaná zápletka,

Recenzia: Samoľúby vojvoda (Georgette Heyerová)

Ako som na tomto blogu už veľakrát spomínala, mám rada historické romány a ľúbostné príbehy typu Jane Austenová alebo sestry Br önteové... Takisto veľmi inklinujem k svetovému realizmu. Preto, keď som držala v knižnici túto knižku v ruke, vedela som, že sa mi bude páčiť. Príbeh je naozaj nenáročný. Zachytáva vzťahy mužov a žien v Anglicku so zameraním sa na slušné správanie a dodržiavanie etikety. Celý dej sa začne jednoduchým hľadaním životnej družky pre tak trochu namysleného vojvodu, skomplikuje sa cestou do Paríža a nakoniec všetko dobre dopadne a vyrieši sa to v poslednej kapitole. Skutočne niečo, čo vám prispeje k poobedňajšiemu oddychu za chmúrnych jarných dní, tak ako to bolo u mňa.  Hlavná postava Phoebe je klasicky silnou hrdinkou s názorom a predstavou, že na to, aby bola úspešná a sebestačná, muža naozaj nepotrebuje. Vo svojej podstate má pravdu, ale len dovtedy, kým sa nezamiluje a uvedomuje si, že napriek peniazom, ktoré si dokáže sama zaobstarať, nebude bez neh

Recenzia: Psia duša (W. Bruce Cameron)

"Neexistujú zlí psi, iba zlí ľudia. Psi potrebujú len lásku." Niekedy sa sama zamýšľam nad tým, čo sa s mojou dušou stane po smrti. Napadá mi niekoľko scenárov a to, že sa po smrti dostanem do iného tela, kým nesplním svoje poslanie, sa mi celkom pozdáva. Veď každý potrebuje nájsť zmysel života, inak by a na tomto svete zbláznil. A čo psi? S nimi je to ako? Priznávam, že knihu som si kúpila, lebo bola v zľave a ja som potrebovala doplniť objednávku, aby som mala poštovné zadarmo. Veľa ľudí ju chválilo, bola dokonca aj sfilmovaná, trailer sa mi páčil, tak som si povedala: Prečo nie? Na začiatku čítania som bola síce trochu skeptická a neverila, že sa dostanem až na koniec, ale potom som ju hltala. Nečakajte žiaden silný strhujúci príbeh, pri ktorom budete srdcervúco plakať. Kniha má nádhernú myšlienku a aj autorovi sa ju podarilo podať celkom sľubne, no nie je to trhák, na ktorý budete spomínať ešte veľa rokov. Jednoduché súvetia aj najlenivejšiemu čitateľovi