Preskočiť na hlavný obsah

Recenzia: Zázraky obyčajných ľudí (Amanda Leducová)

"Nemôžeš veriť celkom. Ani vôbec. V prvom prípade si idiot a druhý ti prináša len beznádej."


Prečo? Toto jednoduché opytovacie zámeno sa spravidla nachádza v otázkach, na ktoré nevieme nájsť odpoveď ľahko. Otvorená otázka má množstvo správnych a nesprávnych odpovedí... Preto niekedy strácame hlavu, keď tú našu správnu nenájdeme resp. nikto nám na to neodpovie. Toto vŕta v hlave nejednej postave z tohto románu prvoplánovo určenému pre deti a mládež.

Ale prečo sa vlastne ocitla v mojej knižnici??? Veľmi ma zaujal obal. Na prvý pohľad nevýrazné obrysy postáv zahalených tmou kráčajú k svetlu. To je vyznačené žlto-oranžovou farbou, ktorá vo mne vzbudila teplo a pokoj. Celý tento dojem umocňuje aj veta na spodnej časti: Román o hľadaní svetla na temných miestach. A naozaj, ide o príbeh dvoch sebe neznámych ľudí, ktorí počas deja prechádzajú hlbokou duchovnou premenou, na konci ktorej ich čaká žiarivá sila vyššej moci. 


Sam ani Delilah nepatria práve medzi veriacich, pre ktorých je návšteva kostola neoddeliteľnou súčasťou nedele. Obaja sa otvorene priznávajú k tomu, že sú ateisti a Boha (akéhokoľvek) k životu nepotrebujú. Nakoniec sú to práve oni, ktorí majú možnosť zažiť neopakovateľný pocit božskej (alebo inej duchovnej) prítomnosti. A obaja sa pýtajú: Prečo???

Príbeh je nám sprostredkovaný pomocou vševediaceho rozprávača a paralelné rozprávanie nám umožňuje sledovať osud oboch hlavných hrdinov súčasne. Po tom, ako sa Sam rozišiel so svojou priateľkou, ktorá prišla o nenarodené dieťa, žije samotársky vo vlastnom dome. Jedného rána sa prebudí na zvláštnu bolesť na chrbte. Narástli mu krídla a nie všetci ich vidia. Prečo to tak je? Prečo sa to stalo práve jemu, v Boha neverí skepticky sa stavia aj k iným názorom na silu medzi nebom a zemou, do chrámu nechodí... Ani Delilah nie je veriaca, dokonca ju o existencii Boha nepresvedčila ani silne veriaca matka zomierajúca na rakovinu. Brat Tim zrazu odíde z domu a túla sa po uliciach, odmieta s kýmkoľvek komunikovať. Nechce totiž nikomu ublížiť, pretože má rovnaký problém ako Sam. Lilah ho každý deň hľadá, no život si skomplikuje známosťou so šéfom Izraelom, násilníkom s perverznými chuťkami v posteli (tu sa zastavím a vyslovím pochybnosť o tom, či je dielo skutočne určené správnej vekovej kategórii). Izrael Lilah pri každom sexe mláti, no ona si to necháva pre seba a nikomu sa nezdôverí. Sam stretne Tima a až zistí, že si ani on nevie dať rady s krídlami, pomáhajú si navzájom. Tim ho veľa naučí a Sam mu pomôže prežiť. Nakoniec sa Tim rozplynie a zo Sama sa stane anjel, ktorý navštívi Lilah a odovzdá jej odkaz od Boha, ktorý si môžeme len domyslieť, pretože to v diele nie je bezprostredne napísané.


Na záver mi z toho vyšlo, že práve oni dvaja potrebovali Boha najviac. Obaja prišli o matku, ani jeden nemal zmysel života, po ktorom tak túžil a nikto z nich nedostával odpovede na svoje otázky. V Biblii sa píše, že lekára nepotrebujú zdraví, ale chorí. A to v tomto prípade platí stopercentne. 

Dielo sa skladá z desiatich kapitol, každá je označená rímskymi číslicami. Zaujímavá je prvá kapitola, pretože nesie názov Desať a podľa môjho názoru predstavuje akýsi predslov k celej knihe. Rovnako ako posledná, aj táto sa rozdeľuje na niekoľko častí, ktoré nesú názov podľa dňa v týždni. Akoby minúty trvali hodiny a hodiny trvali večne...

Ak sa prelúsknete chaotickým začiatkom, kniha vás začne baviť. Budete zvedaví, ako to nakoniec dopadne, no zároveň sklamaní, že možno ani neviete koniec... To je môj prípad. Osobne si myslím, že chaos, ktorý mi v diele miestami zabraňoval pochopiť niektoré súvislosti, odráža aktuálny stav mysle a ducha postáv. Vychádza mi z toho, že akonáhle sme iní, niečim sa líšime, odcudzíme sa nie len ostatným, ale aj sami sebe. Sam to prekonal a našiel svoje ja a svoju úlohu a nerozplynul sa ako Timothy. Aj my to môžeme vyskúšať. Dostaneme odpovede na nevyslovené otázky?


Moje hodnotenie: odporúčam

                   😊 😊 😊 _ _

Kategória: Deti a mládež - Beletria
Počet strán:  288
Jazyk: slovenský
ISBN: 978-80-551-3608-0
Vydavateľstvo: Ikar

Knihu mám od: kníhkupectvo Martinus, kúpite ju na tomto odkaze :) 

Peťa :)
môj instagram: @petah.468_booklover




Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Recenzia: Maliarova dcéra (Julie Klassenová)

Keď sa mladé dievča zamiluje, môže to mať neblahé následky. Niekedy musí bojovať o svoju lásku, inokedy zase odchádza so zlomeným srdcom. Vtedy jej ťažko vysvetlíte, že sa niečo nové naučila a čaká ju vyvolený, ktorý ešte ani nevie, že existuje. Ak sa ale celá situácia skomplikuje nechceným dieťaťom, je potrebné to čo najskôr vyriešiť. V dnešnej dobe dievčaťu bez problémov pomôžu rodičia a priatelia, ak je taká možnosť, či iná organizácia. Za čias Jane Austenovej by bola mladá dáma vylúčená zo spoločnosti a odkázaná len sama na seba. Klassenová nepochybne opäť predviedla svoj talent a ja ako jej veľký fanúšík to veľmi oceňujem. Príbeh ma zaujal už na začiatku. Vstupujeme in medias res a hneď sa ocitáme zoči voči problému, ktorý toto neohrozené žieňa musí vyriešiť - tehotenstvo bez manželstva. Do toho celého sa zamotá brat otca dieťaťa a celú situáciu vyrieši. Tu upozorňujem mojich sledovateľov na fakt, že celé riešenie mi pripadá nereálne. Akokoľvek zaujímavo je podaná zápletka,

Recenzia: Samoľúby vojvoda (Georgette Heyerová)

Ako som na tomto blogu už veľakrát spomínala, mám rada historické romány a ľúbostné príbehy typu Jane Austenová alebo sestry Br önteové... Takisto veľmi inklinujem k svetovému realizmu. Preto, keď som držala v knižnici túto knižku v ruke, vedela som, že sa mi bude páčiť. Príbeh je naozaj nenáročný. Zachytáva vzťahy mužov a žien v Anglicku so zameraním sa na slušné správanie a dodržiavanie etikety. Celý dej sa začne jednoduchým hľadaním životnej družky pre tak trochu namysleného vojvodu, skomplikuje sa cestou do Paríža a nakoniec všetko dobre dopadne a vyrieši sa to v poslednej kapitole. Skutočne niečo, čo vám prispeje k poobedňajšiemu oddychu za chmúrnych jarných dní, tak ako to bolo u mňa.  Hlavná postava Phoebe je klasicky silnou hrdinkou s názorom a predstavou, že na to, aby bola úspešná a sebestačná, muža naozaj nepotrebuje. Vo svojej podstate má pravdu, ale len dovtedy, kým sa nezamiluje a uvedomuje si, že napriek peniazom, ktoré si dokáže sama zaobstarať, nebude bez neh

Recenzia: Psia duša (W. Bruce Cameron)

"Neexistujú zlí psi, iba zlí ľudia. Psi potrebujú len lásku." Niekedy sa sama zamýšľam nad tým, čo sa s mojou dušou stane po smrti. Napadá mi niekoľko scenárov a to, že sa po smrti dostanem do iného tela, kým nesplním svoje poslanie, sa mi celkom pozdáva. Veď každý potrebuje nájsť zmysel života, inak by a na tomto svete zbláznil. A čo psi? S nimi je to ako? Priznávam, že knihu som si kúpila, lebo bola v zľave a ja som potrebovala doplniť objednávku, aby som mala poštovné zadarmo. Veľa ľudí ju chválilo, bola dokonca aj sfilmovaná, trailer sa mi páčil, tak som si povedala: Prečo nie? Na začiatku čítania som bola síce trochu skeptická a neverila, že sa dostanem až na koniec, ale potom som ju hltala. Nečakajte žiaden silný strhujúci príbeh, pri ktorom budete srdcervúco plakať. Kniha má nádhernú myšlienku a aj autorovi sa ju podarilo podať celkom sľubne, no nie je to trhák, na ktorý budete spomínať ešte veľa rokov. Jednoduché súvetia aj najlenivejšiemu čitateľovi